Hlas
Michael Jackson měl jeden z nejlepších hlasů v současné hudbě. Jeho tempo hlasu bylo přirozené. Měl schopnost zpívat ve stacattu a zapívat soubor rytmů v perfektním časování. Nejlepší nahraný příklad je titulní píseň z jeho alba Off The Wall z roku 1979.
Podle Setha Riggse, Jacksonova hlasového poradce, měl Michael do poloviny 80. let rozsah 3,5 či 3,6 oktáv, tedy 44 not. V 90. letech Riggs řekl, že Michaelův hlasový rozsah se rozšířil na 4 oktávy. Které noty byl schopen zazpívat se podle jednotlivých zdrojů trochu liší, nejčastěji se uvádí E2 - B6. Nezpíval ve falsettu, jak se mnoho lidí domnívá. Samozřejmě ho také používal, ale tohle je rozsah, který dokázal zazpívat plným hlasem. S přibývajícím věkem mu přibyly další nižší noty, aniž by přišel o ty nejvyšší.
Mezi lety 1971 a 1975 se jeho hlas změnil z chlapeckého sopránu k vysokému tenoru a Michael Jackson také začal užívat tzv. "hlasové škytání" (něco jako lapání po dechu), což mělo v písních podněcovat jisté emoce, vzrušení, smutek nebo strach. Hudební kritici ho nazvali oslnivě obdařeným vocalistou a časopis Rolling Stone přirovnal jeho hlas k bezdechému, zasněnému zajíkání Stevieho Wondera. Jeho tenor také posoudili jako mimořádně krásný. Michael používal také spinto, kontratenor, baryton.
V roce 1982, po vydání Thrilleru, Rolling Stone píše, že jeho plně dospělý hlas je zabarvený smutkem, v roce 1987, po vydání alba Bad, se v něm objevily nové prvky, a v 90. letech se jeho hlas dokáže chvět úzkostí, neštěstím či klesat na zoufalý šepot, aby se vzápětí změnil na klidný a jemný tón. V roce 2001 pak magazín Rolling Stone komentuje, že na novém albu Invincible Michael Jackson nádherně vyjádřil rytmus skladby a vibrační vokální harmonizaci. Nelson John shrnul jeho hlas jako milost, agresi, vrčení, přírodní dětinskost, falsetto i jemnost - tato kombinace z něj činí předního zpěváka.
__________________________
„Jackson měl mimořádný hlasový rozsah. Mohl snadno zpívat basy, barytony a tenory. Vždy si zvolil tenorový rozsah, který definoval jeho nezaměnitelně vysoký andělský tón. Michael byl ochoten se obětovat (pro svůj hlas). Během letních turné na dusném jihu vypnul klimatizaci a otevřel okna s tím, že vlhkost a teplo jsou lékem na hlasivky. Když jste jakoukoli hodinu prošli kolem jeho pokoje, slyšeli jste ho cvičit. Po vyčerpávající zkoušce na vystoupení, ještě celý zpocený, začal znovu vokalizovat. Vyčerpal se do úmoru, za všechny limity, a byl velmi disciplinovaný. Nepil, nekouřil, nedrogoval. Měl nulovou toleranci vůči klení a nadávkám, sexuálně explicitním nebo rasistickým vtipům. Žil v dimenzi ideální čistoty."
Seth Riggs, Michaelův dlouholetý hlasový trenér
___________________________
Question: There´s so much that´s been written about his voice as an instrument. Can you tell us about his vocal talent that people might be not already aware of?
Seth Riggs: Immediately, I would say that when his larynx didn't go up, he was able to vocalize down to a low C, a basso low C. I can't even belch that low, but he could go down there! He could always go down to E flat, which the bass sings in "Die Zauberflöte". It was amazing. I thought, "If you don't reach for notes in the first bridge, meaning if you don't pull up chest voice, you will never lose your bottom."
It’s so important that somebody, somewhere, some teacher, will explain that to a person. But they've got to be able to do that in their own voice. Demonstrate it. I’ve had to change my own teaching because I found out that a great many of the people were doing the exercises, which work very well, but then they couldn’t make the applications in the song. And they said, “But I’m doing the exercises very well.” I said, “The exercises will work for you. But you've got to apply them when you sing. " You can't just do exercises. Your singing has to be on the same accomplishment level.
Michael had this enormous range. He would go from low E flat to E flats and Gs above high C? And if you know where that G is above high C… I don’t know if I can do it now, I haven’t warmed up. [Sings] That’s a G above high C. In one pitch. And the nice thing about speech level singing is that the German really sounds like German. French really sounds like French. English sounds like English. Pure vowels.
(1994)
Hlasový rozsah nejlepších světových zpěváků:
www.concerthotels.com/worlds-greatest-vocal-ranges
Hlasový rozsah Michaela Jacksona:
Michaelovo hlasové rozcvičování se Sethem Riggsem (po telefonu) z roku 1994:
Michaelův beatbox:
Píseň Got to be there acapella z roku 1971, kdy je Michaelovi 12 nebo 13 let:
Píseň Butterfies z alba Invincible acapella: